"Duha dětem" 

Mateřská škola DUHA Třebusice 118

Dokument vstupuje platnost 31.8.2009

V Třebusicích 31.8.2009

Zpracovala Bc. Lucie Merhautová, ředitelka MŠ

OBSAH
1.Identifikační údaje.................................................................................2
2. Základní charakteristika školy..............................................................2
3. Podmínky předškolního vzdělávání......................................................3
4. Organizace vzdělávání..........................................................................5
5. Charakteristika vzdělávacího programu...............................................6
6. Obsah vzdělávacího programu..............................................................8
7. Cíle MŠ................................................................................................10

1. Identifikační údaje o mateřské škole

Mateřská škola DUHA Třebusice
Adresa: Třebusice 118
Zřizovatel školy: OÚ Třebusice
Ředitelka: Bc. Lucie Merhautová
Telefon: 312 245 335
IČO: 720 35 285
Kapacita: 24 dětí

2. Základní charakteristika školy
Mateřská škola DUHA Třebusice, okres Kladno je jednotřídní předškolní zařízení s celodenním provozem. Jejím zřizovatelem a provozovatelem je obec Třebusice.Umístěna je v adaptované patrové budově bývalé základní školy, přísluší k ní školní zahrada. Mateřská škola hospodaří jako příspěvková organizace. Její součástí je školní jídelna, která poskytuje celodenní stravování docházejícím dětem a zaměstnancům mateřské školy. K docházce je zapsáno celkem 21 dětí ve věku 3 – 6 let. Počet dětí je pohyblivý, individuálně je začátek docházky některých dětí plánován až v průběhu roku podle potřeb rodičů. Počet zapsaných dětí je v relaci kapacitních možností, které stanovila OHS Kladno. Paní ředitelka byla do funkce jmenována na základě výsledku konkurzního řízení s účinností od 14.8.2009.

3. Podmínky předškolního vzdělávání
3.1 Věcné podmínky
MŠ je příspěvková organizace, provoz je hrazen příspěvky obce, rodiče hradí příspěvek na náklady podle vyhlášky. Vybavení hračkami, pomůckami, náčiním, materiály a doplňky odpovídá počtu dětí i jejich věku, je průběžně doplňováno a obnovováno, učitelky plně využívají všech pomůcek. Hračky, pomůcky, náčiní a další doplňky nebo alespoň jejich podstatná část je umístěna tak, aby je děti dobře viděly, mohly je samostatně brát a zároveň se vyznaly v jejich uložení. Na budovu MŠ navazuje školní zahrada.

3.2 Životospráva
Děti jsou stravovány podle zásad zdravé výživy. Jejich jídelníček je sestavován tak, aby zahrnoval všechny druhy potravin. Po celý den je dětem k dispozici pitný režim. Děti dle věku využívají sebeobslužný styl svačin a obědů. Nenutíme násilně děti do žádného jídla.Je zajištěn pravidelný rytmus a řád. Rodiče mohou přivádět děti podle svých možností. Děti jsou každodenně a dostatečně dlouho venku podle počasí. Mají dostatek volného pobytu nejen na zahradě, ale i v interiéru MŠ. Je respektována individuální potřeba aktivity, spánku, odpočinku. Nenutíme děti ke spánku na lůžku.

3.3 Psychosociální podmínky
Nově přijaté děti mají možnost adaptační doby. To znamená, že dítě po tuto dobu chodí do MŠ po kratších časových úsecích, aby se v klidu přizpůsobilo novému prostředí a situaci. V této době mohou být rodiče po dohodě s p. uč. společně s dětmi ve třídě a účastnit se společných činností. Tato doba může být kratší i delší, podle dítěte, nejdéle však 3 měsíce. Pedagogové respektují potřeby dítěte, navozují situace klidu, pohody. Žádné z dětí není zvýhodňováno. Děti se učí pravidlům soužití, dostává se jim jasných a srozumitelných pokynů.

3.4 Organizace
Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na potřeby dětí. Denně jsou zařazovány pohybové aktivity. Pedagogové se plně věnují dětem a jejich vzdělání. Je uplatňován individuální přístup učitelky. Děti mají dostatek prostoru na hru, mají možnost dokončit ji, nebo se k ní později vrátit. Děti pracují svým tempem. Plánování činností vychází z potřeb dětí.

3.5 Řízení mateřské školy
Povinnosti, pravomoci a úkoly všech pracovníků jsou jasně vymezeny. Vytváříme informační systém, a to jak uvnitř MŠ tak navenek – hlášení v městském rozhlase, plakáty a informovanost rodičů. Ředitelka zapojuje spolupracovníky do řízení MŠ, respektuje jejich názor. Ředitelka vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, podporuje jejich spolupráci. MŠ spolupracuje se zřizovatelem.

3.6 Personální a pedagogické zajištění
Všichni pedagogové pracují na základě jasně vymezených a společně vytvořených pravidel, sebevzdělávají se. Pedagogové budou jednat a chovat se tak, aby byli vždy na profesionální úrovni v souladu se společenskými pravidly. Služby pedagogů jsou organizovány tak, aby byla vždy a při všech činnostech zajištěna dětem optimální pedagogická péče.

3.7 Spoluúčast rodičů
Ve vztazích mezi pedagogy a rodiči by měla panovat oboustranná důvěra a otevřenost, respekt a ochota spolupracovat. Rodiče budou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v MŠ děje prostřednictvím učitelek, zpravodajů a písemných informací na nástěnkách v jednotlivých šatnách. Učitelky informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o pokrocích v rozvoji a učení. Domlouvají se o společném postupu při jeho výchově i vzdělávání. Pedagogové chrání soukromí rodiny. Jednají s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi, nezasahují do života a soukromí rodiny.


4. Organizace vzdělávání
Kapacita MŠ je 24 dětí. MŠ je zřízena jako škola s celodenním provozem s určenou dobou pobytu od 6.30 - 16.00 hodin. Příchod dětí do MŠ končí v 8.30 hodin. Pozdější příchod dítěte je možný na základě dohody rodičů s učitelkou. Děti, které v MŠ neobědvají si rodiče vyzvedávají do 11.30 hodin. Vyzvedávání dětí po obědě je doporučováno od 12.00 do 12.30 hod. Vyzvednutí dětí po odpoledním odpočinku je možné od 14.30 do konce provozu MŠ.V době hlavních prázdnin je provoz přerušen či omezen. Provozní doba mateřské školy je od 6.30 do 16.00 hodin.

Uspořádání dne v naší MŠ:

6.30 – 8.45: spontánní činnosti a hra hry vycházející ze zájmu dětí, pohybové aktivity
8.45 – 9.00: podávání dopolední svačiny
9.00 – 12.00: pobyt venku, činnosti programově řízené dle ŠVP
12.00 – 12.30: oběd, hygiena
12.45 – 14.30: pohádka, spánek, odpočinek
14.30 – 14.45: podávání odpolední svačiny
14.45 – 16.00: odpolední zájmové činnosti (individuální, skupinové, volné i řízené)

5. Charakteristika vzdělávacího programu
Školní vzdělávací program je dokument podle něhož se uskutečňuje vzdělávání dětí v konkrétní MŠ. Naše MŠ jej rozpracovává v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem a v souladu s obecně platnými právními předpisy. Náš program vychází ze zásad programu “ Zdravá mateřská škola“. Využíváme všech dostupných metodických zdrojů. Program činností naší MŠ vychází z potřeb dětí, které do naší mateřské školy docházejí.
Název našeho školního vzdělávacího programu je:
DUHA dětem

Naším symbolem se stala DUHA – jako symbol jednoty v pestrosti a rozličnosti. Bude nás provázet celým školním rokem a spolu s ní se budeme seznamovat s děním kolem nás a tak plnit cíle, které jsme si stanovili.
D – děti, dětský kolektiv je pro dítě velmi důležitý, tvůrčí obsahově bohatá hra v týmové spolupráci s vrstevnickými partnery je základ pro tvořivé originální myšlení a jednání v tom, je ničím nenahraditelná.
U – učení MŠ využívá prožitkové učení a je respektováno individuální tempo každého dítěte.
H- hra MŠ vytváří prostror, čas a prostředky pro spontánní hru, vycházející z přirozených potřeb a zájmů dítěte. Hra je jeho hlavní činností, jež má zároveň význam pro jeho seberozvíjející učení.
A – aktivity MŠ ochraňuje a posiluje organismus dítěte především dostatkem volného pohybu, optimálním denním režimem, zdravou výživou a vhodným prostředím.


Naše zásady podle kterých se budeme řídít:
1. Chápeme pohodu jako subjektivní pocit zdraví. Zdraví je objektivně zjistitelným a ověřitelným stavem. Mezi pohodou a zdravím je vzájemná interakce. Pocit zdraví je u jednotlivce výslednicí jeho pohody tělesné, duševní i společenské.
2. Uspokojujeme a respektujeme každodenní potřeby dítěte: obecně lidské, individuální potřeby věku a specifické projevy. V témže smyslu pečujeme o spokojenost dospělých – učitelek a rodičů bez níž by nebylo spokojenosti dětí.
3. Vytváříme prostor, čas a prostředky pro sponntání hru, vycházíme při tom z přirozených potřeb a zájmů dítěte. Hra je hlavní činností dítěte a má zároveň význam pro jeho seberozvíjející učení.
4. Ochraňujeme a posilujeme organismus dítěte. Nabízíme především dostatek volného pohybu, optimální denní režim a vhodné prostředí.
5. Pečujeme o zdravou výživu, která výrazně ovlivňuje tělesnou a duševní pohodu. Zdravá výživa zajišťuje růst a vývoj, psychickou a fyzickou výkonost a obranyschopnost vůči vnějším i vnitřním vlivům.
6. Respektujeme a podporujeme charakteristický duševní vývoj předškolního dítěte, posilujeme a povzbuzujeme jeho sebedůvěru. Chráníme dítě před situacemi a vlivy, které nezvládá ( a které je proto stresují), navozujeme kladné emoční stavy a citové vztahy, vyhledáváme přirozené příležitosti ke cvičení odolnosti.
7. Vytváříme sociální klima na základě vztahu důvěry, úcty, empatie, solidarity a spolupráce mezi všemi lidmy v MŠ.
8. Stanovujeme a dodržujeme taková rámcová pravidla uspořádání života a dne, která zabezpečují rytmický řád a umožní učitelce průžné rozhodování, vzájemnou informovanost a komunikaci s rodiči.
9. Vytváříme ve svých prostorách vstřícné, estetické, podnětné a hygienicky nezávádné prostředí. Kvalita věcného prostředí má významný vliv na pohodu všech, jichž se týká.
10. Rozvíjíme společenství mateřské školy a rodiny jako nejsilnější záruku účinnosti projektu podpory zdraví. Společenství vzniká prolínáním vlivů z rodiny do Mš a opačně. Je možné jen na základě vzájemné tolerance, partnerství a otevřenosti.

6. Obsah vzdělávacího programu:
Protože vše okolo dítěte by mělo mít přirozený průběh, hlavní bloky budou v souladu s přírodním rokem:
I. Barevný podzim
II. Zima může být i prima
III.Hola, hola jaro volá
IV.Letní radovánky

I. Barevný podzim (časový plán 12týdnů)
Naše školička
Poznáváme prostředí školky, hračky, seznamujeme se svými novými kamarády a s paníma učitelkama, učíme se jak si společně hrát, uklízet a spinkat
Barevná příroda a všechny její plody
Budeme se seznamovat s plody na zahradě,na poli a v lese.Řekneme si o zvířátkách, kde bydlí a co na podzim dělají.
Dračí hrátky
Budeme si povídat o počasí o zdraví, jaké je to když někdo onemocní a co dělat, abychom byly zdraví.
II. Zima muže být i prima (časový plán 12 týdnů)
Těšíme se na Ježíška
Nejdříve nás navštíví Mikuláš s Čertem, tak se pro něj naučíme hezkou básničku, budeme si vyprávět pohádky a hlavně připravovat se na Vánoce, budeme si povídat, proč se slaví a naučíme se koledy k vánočnímu stromku.
Kouzlení sněhových vloček
Budeme si povídat o vánočních dárcích, hrát zimní hry, postavíme si sněhuláka, řekneme si, co dělají zvířátka v zimě a co se děje s přírodou.
Svět kolem nás
Budeme si vyprávět o tom co je povolání, kdo čím je a co dělá, povíme si o dopravních prostředcích a tom, jak bychom se měli chovat v přírodě a v silničním provozu.
III. Hola, hola jaro volá (časový plán 12 týdnů)
Příroda se probouzí
Povíme si, co se po zimě děje s přírodou, budeme poznávat kytičky a stromy, řekneme si o zvířátkách, které žijí v rybníkách, řekách a potocích.
Vítáme sluníčko
Řekneme si co žije v trávě, co jsou to Velikonoce a naučíme se jarní říkanky, budeme poznávat mláďátka zvířat a povídat si o nich.
Májové veselí
Budeme si povídat o maminkách, vyrobíme jim dárečky a nezapomene ani na tatínky,sourozence, babičky a dědečky. Budeme si povídat o celé rodině. Namalujeme si barevnou přírodu kolem nás.
IV. Letní radovánky ( časový plán 4-8 týdnů)
Co všechno už umím a znám
Shrneme si, co jsme se naučili. Budeme si povídat o tom, kdo je můj kamarád a jak se k němu chovám, povíme si něco o planetě Zemi a jak se těším na prázdniny a co nejraději o prázdniny dělám.
Všechny bloky budou prokládány písničkami, básničkami, výtvarnými technikami, výkresy a výtvory příznačnými ročnímu období a přírodními materiály, které se v onen čas vyskytují.

7. Cíle naší mateřské školy
Mateřská škola dbá na harmonický rozvoj dítěte, klade důraz na psychologické aspekty vývoje a bere na ně zřetel. Jen tak může dítě pochopit a PODAT MU POMOCNOU RUKU. Hlavním cílem mateřské školy je vést dítě k samostatnosti, komunikaci, osvojení si pracovat na určitém cíli formou hry, zábavných a motivovaných činností a formou vlastního prožitku. Dalším cílem MŠ je vytvořit dítěti klidné, bezpečné, podnětné, motivující prostředí, kde převládá klidná atmosféra a zázemí. MŠ respektuje osobnost každého dítěte. Dítě je pro ni rovnocenným partnerem.

8. Evaluační systém
Školní vzdělávací program bude pravidelně podrobován rozboru a kontrolován s třídními vzdělávacími programy a naopak. Toto hodnocení povede k zamyšlení a vytvoření nových cest pro zlepšení naší práce. Zásady pro hodnocení
- dávat dětem prostor k hodnocení
- snažit se, aby nebyly hodnoceny děti, ale činnosti
- průběžně hodnotit všechny své činnosti
- sledovat individuální pokroky každého dítěte
- sledovat pokroky třídy jako celku
- do hodnocení zapojit i rodiče, zajímat se o jejich názory /anketa, dotazník/
- organizace vzdělávání tak, aby se učitelky překrývaly v nejvytíženějším
programu, kde je nejvíce ohrožena bezpečnost dětí /při pobytu venku/ - režim dne přizpůsobit i požadavkům rodičů /příchod do MŠ/
- podporovat a rozvíjet přátelské vzájemné vztahy mezi dětmi, dospělými